Strony

czwartek, 21 maja 2015

"Jedwabne" wyjaśnienie...




Co powiedzieli naoczni świadkowie?Pamiętamy pierwszą debatę kandydatów na urząd prezydencki i pytanie pana Dudy o sprawę Jedwabnego. Wypowiedź ta a raczej pytanie, wzbudziło dość dużo emocji, oczywiście wśród ściśle określonych środowisk...
Były prezydent i niedoszły magister-Kwaśniewski- zaintonował taką ripostę:

..."- To jest wstyd. Dla niego, dla jego wykształconych rodziców, dla środowiska Uniwersytetu Jagiellońskiego. To jest dla niego wstyd także w Parlamencie Europejskim - powiedział Aleksander Kwaśniewski w Radiu ZET, oceniając pytanie o przeprosiny za Jedwabne, które Andrzej Duda zadał Bronisławowi Komorowskiemu..."


Źródło wypowiedzi Kwaśniewskiego:


Zastanawiam się po co pan Duda, mając przecież żydowskie powiązania rodzinne
ze strony małżonki, zadaje tak kontrowersyjne pytanie. Czyżby chodziło o szczere
dokończenie dość niefortunnie przeprowadzanych badań i związanych z tym
uroczystości, gdzie nadmiernie epatuje się winą nas samych? Ta asymetria jest
widoczna nie tylko w sprawie Jedwabnego ale również w relacjach Polski z Ukrainą a nawet Litwą.
Sprawa sporów i debat wokół Jedwabnego, mogłaby dawno być zakończona, gdyby nie szereg popełnionych błędów i przeoczeń.
Dostępny jest niezwykle interesujący materiał, który powinien wiele wyjaśnić i pomóc w zakończeniu hałasu wokół Jedwabnego.


..."W marcu 2001 r. pan Leszek Kocoń - kierownik Archiwum Państwowego w Białymstoku Oddział w Łomży przeprowadził kwerendę w wyniku której odnalezione zostały materiały źródłowe dotyczące wydarzeń w Jedwabnem 10 lipca 1941 r. Zachowały się zeznania świadków zarówno pochodzenia polskiego jak i żydowskiego. Odnaleziono je w aktach Sądu Grodzkiego w Łomży przejętych z Sądu Rejonowego w Łomży w maju 2000 roku. Są to sprawy o uznanie za zmarłego o sygnaturach sądowych Zg. 167 i 236 z 1947 roku; Zg. 129, 130, 165, 234, 235, 308, 334 z 1948 roku i Zg. 105 i 178 z 1949 roku. Ponadto wzmianki o tych wydarzeniach pojawiają się w aktach spraw o sygnaturach Co 4,13 i 52 z roku 1947 . Akta te dostarczyły łącznie 28 relacji złożonych przez 19 świadków, w tej liczbie 9 narodowości żydowskiej. Z liczby 19 , 9 określa siebie jako naoczny świadek wydarzeń (5 narodowości żydowskiej). W sprawie Zg 236/1947 wymienia się kolejnych dwóch świadków narodowości żydowskiej, których zeznania nie są zamieszczone w teczce. Sprawa ta jest o tyle istotna, że może wyjaśnić problematyczną liczbę spalonych ludzi..."

Więcej pod linkiem:


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

komentarze